GURU INSPIRASI PENCETUS REVOLUSI

GURU INSPIRASI PENCETUS REVOLUSI
Assalamualaikum, kami merupakan pelajar pengkhususan Prasekolah Ambilan Januari 2012 dari IPG-KPI, Bangi, Selangor. Nama diberi Rabiatul Adawuia Hj Mursidi (Are-Tol) dan Nur Haziqah Mahirah Ruhizat (Zie-Qah). Blog ini dibina sebagai saluran maklumat untuk kegunaan profesion perguruan terutama kepada bakal guru yang ingin mengurus bilik darjah dengan berkesan. Semoga apa yang dikongsi sangat bermanfaat kepada anda semua.

Bakal Cikgu Prasekolah

Bakal Cikgu Prasekolah
ARe-TOl

Bakal Cikgu Prasekolah

Bakal Cikgu Prasekolah
zIe-Qa

Powered by Blogger.

Anda Komen, Kami Jawab! Silakan...

Sunday 17 March 2013

KESAN DARIPADA MASALAH DISIPLIN



Adakah anda tahu bahawa antara kesan yang menakutkan daripada masalah disiplin di dalam bilik darjah ialah terbawa-bawa hingga ke masalah disiplin sekolah. Hal ini kerana pembentukan nilai-nilai murni dalam kalangan murid bermula dari bilik darjah. Sekiranya dalam membentuk peribadi murid ke arah kebaikan ini gagal, maka tidak mustahil murid tersebut mempunyai masalah disiplin di sekolah. 
      Oleh itu, bukanlah sesuatu perkara yang menghairankan jika terdapat murid sekolah yang bergaul dengan budak samseng luar sekolah, malah terpengaruh dengan tingkah laku mereka. Sebagai contoh dalam filem Japan "Crows Zero", pelajar sekolah yang tidak diberi perhatian oleh guru-gurunya semasa di bilik darjah mahu pun di sekolah, akhirnya pelajar berkenaan bergaul dengan ahli kongsi gelap dan sering terlibat dalam pergaduhan di dalam dan luar sekolah. 
Gambar : Contoh gambar di atas ialah sedutan dari filem Japan yang bertajuk "Crows Zero". Melalui filem tersebut, kita boleh lihat pelajar yang tidak diberi perhatian oleh gurunya menyebabkan dirinya terpengaruh dengan budaya samseng luar sekali gus bergaul dengan ahli kongsi gelap. 



No comments:

Post a Comment