Ayat peraturan mesti ringkas dan jelas.
- Sekiranya ayat peraturan yang terlalu panjang dan berbelit, murid sukar untuk memahami serta mengingati peraturan tersebut.
Peraturan yang dibentuk bermakna dan dipersetujui murid.
- Amalan demokrasi yang dilaksanakan oleh guru memberi peluang kepada murid untuk membentuk peraturan bersama dengan guru. Hal ini menjadikan mereka berasa dihargai kerana dianggap sebahagian daripada warga bilik darjah dan bukan hanya sebagai pemerhati.
Bilangan peraturan dihadkan.
- Peraturan yang terlalu banyak akan mengelirukan murid.
Peraturan yang dibentuk bersifat adil dan positif.
- Dalam membentuk peraturan, elak menggunakan perkataan ‘jangan’. Hal ini menyebabkan murid cenderung melakukan perbuatan yang dicegah apabila menggunakan ayat 'jangan'.
Mempamerkan peraturan pada ruang yang strategik di dinding bilik darjah.
- Faktor pemilihan ruang mestilah ruang yang sering dan mudah dilihat serta dibaca dengan jelas oleh murid.
Assalamualaik..nice bolog..so many info..i like..=)
ReplyDeleteWaalaikumussalam. Terima kasih Waan Ayu Tasha. =)
ReplyDelete